این هفته بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌ کشور انجام شد و سهام عمده شرکت مخابرات فروخته شد

برخی گزارش‌ها از رقابتی نبودن این عرضه حکایت دارد. با علی مطهری، رئیس کمیته مخابرات کمیسیون صنایع مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا روند اجرای خصوصی‌سازی‌ در مورد مخابرات به‌خوبی انجام شد.

این امر در مجموع این خوشحالی را به‌وجود آورده که اصل 44 دارد اجرا می‌شود ولی برخی سؤال‌ها و ابهام‌ها در این زمینه وجود دارد. درواقع خصوصی‌سازی‌ تعریف مشخصی دارد و این اتفاق خصوصی‌سازی‌ نیست. یعنی واگذاری شرکتی به یک شرکت نیمه دولتی یا شبه دولتی.

البته این خلاف قانونی که تصویب شده نیست یعنی واگذاری یک شرکت به یک متقاضی خرید اگر نیمه دولتی هم باشد منعی ندارد ولی سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌عنوان مجری وظیفه دارد که کار خصوصی‌سازی‌ را به‌نحوی انجام دهد که بهترین نتیجه حاصل شود.

یعنی شرکت‌های معتبر و قابل اعتنا و خوب وارد صحنه شوند و در یک شرایط مناسب و منصفانه شرکتی را که قرار است خصوصی شود خریداری کنند. به‌نظر من این اتفاق نیفتاده و باید این سازمان پاسخگو باشد. مجلس به‌عنوان ناظر فعالیت‌هایی که در کشور انجام می‌شود این مسئله را بررسی می‌کند و در کمیسیون صنایع و کمیته مخابرات به آن رسیدگی می‌شود.

  • آیا لازم نیست که قانون اجرایی برای خصوصی‌سازی به‌نحوی اصلاح شود که امکان بروز چنین رویدادهایی محدود شود و اجازه‌داده نشود که شرایط رقابتی کامل از واگذاری‌ها حذف شود؟

به‌نظر من باید قانون سیاست‌های اصل 44 بازنگری شود و اصلاحاتی در آن انجام شود که شرایط برای خصوصی‌سازی‌ رقابتی و مطلوب فراهم گردد. سازمان خصوصی‌سازی‌ باید به‌نحوی کار واگذاری‌ها را پیش ببرد که حداکثر بهره‌وری در شرکت‌های واگذار شده برقرار شود و به حداکثر کارایی برسند.

این در شرایطی عملی می‌شود که شرکت‌های خصوصی وارد عرصه اداره امور شوند و برای چنین شرایطی باید فضایی رقابتی وجود داشته باشد.

  • آیا شرایط رقابتی در واگذاری شرکت مخابرات وجود داشته است؟

هنوز خبر دقیق و روشنی در دست نیست. ما هم چیزهایی شنیده‌ایم و گفته می‌شود که یک شرکت متقاضی خرید از دور خارج شده است. گفته شد انصراف داده و بعد اعلام شد که انصراف نداده و برخی خبر داد‌ند که اهلیت ندارد. این مسئله باید بررسی شود و هنوز معامله کامل انجام نشده است و مجلس با دقت این مسائل را بررسی می‌کند.

البته شرکت‌هایی که در این میان دچار زیان می‌شوند هم می‌توانند از مراجع قانونی مشکلات را دنبال کنند. ما در مجلس مستقل از این شکایت‌ها مسئله را دنبال می‌کنیم و البته اگر شرکت‌هایی که در این روند مشکلاتی دارند می‌توانند به کمیسیون صنایع و کمیسیون اصل 90 مراجعه و احقاق حق کنند ولی در مجموع من در کمیته مخابرات کمیسیون صنایع این مسئله را دنبال خواهم کرد و همه ابعاد این مسئله باید روشن شود.

کد خبر 91490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز